dimecres, 5 de novembre del 2014

E.INFANTIL - EL TREBALL PER AMBIENTS 1

Aquest curs 2014-2015, els alumnes d'educació infantil hem començat aquesta nova dinàmica de treball. Els nens i nenes aprenen cada dia moltes coses dins d'aquests cinc espais diferents i estimuladors de vivències i experiències. L'observació, el plantejament d'interrogants, l'experimentació, l'assaig i l'error, la creativitat, els diàlegs, la comunicació, la relació amb els altres i el desenvolupament de rols són les accions que més predominen en aquest dia a dia.



Els cinc ambients són:



- AMBIENT D'ART
Entenem l'art com a un mitjà per experimentar i expressar sensacions, emocions i pensaments. Els nens i nenes a través de l'art ens mostren diferents aspectes de si mateixos, com per exemple: què pensen, quins sentiments tenen i com veuen la realitat que els envolta.

Des d'aquest ambient volem fomentar la sensibilitat artística personal i no "estereotipada", per això apostem per utilitzar, generalment, material no estructurat i que pugui donar moltes possibilitats a l'infant: elements naturals de l'entorn (pinyes, pals, pedres), tubs, cordes, taps, xapes, etc...

En conseqüència experimentem les diverses tècniques artístiques tot seleccionant, interpretant i composant amb els elements.




En aquest espai hi facilitem diferents materials i eines perquè cada infant crei el seu itinerari artístic. És a dir, l'ambient d'art està format per quatre espais: pintura, modelatge, volum i grafismes que cada nen/a escull segons la seva necessitat.

Els infants es poden moure lliurament en l'ambient i fer l'activitat que més els hi agradi a cada moment.



En el recull d'imatges de l'ambient d'art hi podreu veure el que hem fet fins ara en els diferents espais.



  • A l'espai de pintura hem pintat amb els colors de la tardor, els hem barrejat i hem observat quins colors en sortien. Hem pintat amb sorra, primer amb les mans i posteriorment amb pinzell.
  • També disposem de tres cavallets de pintura, on els infants han pintat lliurament.
  • A l'espai de modelatge hem creat arbres de tardor amb pals, plomes, fulles, pinyes i plastilina.
  • A l'espai d'escultura hem creat escultures amb material divers: tubs, trons, cd's, taps,...i també hem fet sacs de tardor amb xarxes i elements propis d'aquesta estació.
  • A l'espai de grafismes hem dibuixat lliurement, hem fet grafismes resseguint la silueta de les fulles de la tardor, hem resseguit i calcat fulles i hem creat grafismes amb mosaics i cordes.


Un cop finalitzada la sessió d'ambients dediquem 15 minuts per recollir l'espai, asseure a la catifa i fer una petita assemblea sobre com ha anat l'activitat, en quin espai han gaudit més, què han creat, el que no els hi ha agradat....


Ambient d'Art 1

- AMBIENT DE JOC SIMBÒLIC:


Els infants juguen a representar diferents rols imitant accions de la vida quotidiana i establint relacions entre ells (el joc de la caseta, el joc de la botiga, el joc de nines). Han jugat a representar la vida real, explorar i reproduir el món social dels adults que els envolta. Representen personatges de forma espontània, repeteixen accions i situacions viscudes que són molt properes i avancen en el procés d'autonomia. En les fotografies podreu veure com es desenvolupen tots aquests aspectes dins el joc de la botiga, la cuina, la cura de les nines, la neteja i el circ. 


Ambient de Joc Simbòlic 1

- AMBIENT D'EXPERIMENTS:


En l’ambient d’experimentació els nens i nenes observen, manipulen, investiguen, experimenten, es fan preguntes i formulen hipòtesis del què passarà. Amb tot això posen en pràctica diferents activitats intel·lectuals: classificar, relacionar, ordenar, analitzar, interpretar,...



Com veureu en les fotos, en aquest primer mes, la mainada tenien diferents llocs per poder escollir dins l’aula.



-    Han experimentat amb sorra molt fina de la platja. Tenien estris a prop seu per poder abocar i transvasar d’un lloc a l’altra, estris com: pots, culleres, safates, sedassos, embuts, coladors,... també hi ha barrejat macarrons, cigrons,...



-       Tenien un altre espai amb imants , on han fet cosetes molt xules i han descobert que se’ls hi enganxava a la part de ferro de la cadira, ells mateixos provaven a la fusta i veien que allà no passava el mateix. També han descobert que segons el costat que volies enganxar  l’imant no es podia.

-      

        Un altre espai consistia en tubs de diverses maneres, grandàries, .. i també boles, pilotes de ping-pong, taps de suro,..

-   

    També tenen un espai d’observació amb les lupes. Hem sortit a fora al pati a buscar formigues, cucs, aranyes,..les hem posat en un pot que és lupa i hem observat més detingudament com són, com es mouen ...



En una altra sessió, els hi vaig portar panotxes de blat de moro,  estaven encantats desgranant –la i remenant, posant, treien,...



Van tardar  poca estona, en posar alguns grans de blat de moro en el sorral, doncs van veure que els hi havia posat  cotxets, camions, tractors,... i ells mateixos es van construir els caminets,..és increïble la imaginació que els desperta el poder  remenar i manipular amb elements naturals.



També podreu veure, que vaig fer una experiència més dirigida. Vam posar vinagre + oli + aigua  en un got de vidre i ho vam deixar reposar. Els més curiosos es van adonar de que el vinagre “sura” i que l’oli es quedava al fons.



Ambient d'experiments 1


- AMBIENT DE CONTES:

 

Mirar, llegir, escoltar contes, comentar el que passa en una història, buscar informació... són accions que fan els infants en aquest espai.

La biblioteca és un espai per gaudir i trobar el gust per la lectura, un espai que ens ajuda a pensar, a reflexionar, a créixer, a estimar el món que ens envolta, a comprendre les persones , a saber de la diversitat.



Cada llibre, cada conte, cada història és un regal i a la nostra escola ajudem els nens i nenes a aprendre a llegir, a llegir per aprendre i a gaudir de la lectura.









- AMBIENT DE CONSTRUCCIONS I MOTRICITAT FINA:

 

Construir és un procés realment creatiu on intervenen diferents capacitats, estratègies i recursos.Aquí s'afavoreix la imaginació i la creativitat a través de diversos materials diversificats, estructurats i no estructurats (peces de fusta, rampes, tubs, oueres,...) que permeten construir diverses instal·lacions. Com veureu a les imatges, han construït diverses estructures, han dissenyat diferents traçats per la via del tren i els cotxes.

En aquest espai també hi té cabuda el treball dels diferents conceptes matemàtics: (gran-mitja-petit), formes geomètriques, relacions de simetria i equivalència, seriacions i lògica...

En referència al treball de la motricitat fina, els infants desenvolupen la capacitat de coordinar els moviments més petits, més acurats i més fins. Per això duen a terme activitats d'enfilar, col·locar, treure, posar objectes, .... de forma totalment lúdica.

Aquestes setmanes hem treballat les construccions amb fustes i tubs, han fet carreteres i vies per el tren, han jugat amb el garatge de cotxes i els animals del zoo. Aquí teniu un recull de fotografies de les activitats dutes a terme.