Aquest
curs 2014-2015, els alumnes d'educació infantil hem començat
aquesta nova dinàmica de treball. Els nens i nenes aprenen cada dia
moltes coses dins d'aquests cinc espais diferents i estimuladors de
vivències i experiències. L'observació, el plantejament
d'interrogants, l'experimentació, l'assaig i l'error, la
creativitat, els diàlegs, la comunicació, la relació amb els
altres i el desenvolupament de rols són les accions que més
predominen en aquest dia a dia.
Els
cinc ambients són:
-
AMBIENT D'ART:
Entenem l'art com a un mitjà per experimentar
i expressar sensacions, emocions i pensaments. Els nens i nenes a
través de l'art ens mostren diferents aspectes de si mateixos, com
per exemple: què pensen, quins sentiments tenen i com veuen la
realitat que els envolta.
Des
d'aquest ambient volem fomentar la sensibilitat artística personal i
no "estereotipada", per això apostem per utilitzar,
generalment, material no estructurat i que pugui donar moltes
possibilitats a l'infant: elements naturals de l'entorn (pinyes,
pals, pedres), tubs, cordes, taps, xapes, etc...
En
conseqüència experimentem les diverses tècniques artístiques tot
seleccionant, interpretant i composant amb els elements.
En
aquest espai hi facilitem diferents materials i eines perquè cada
infant crei el seu itinerari artístic. És a dir, l'ambient d'art
està format per quatre espais: pintura, modelatge, volum i grafismes
que cada nen/a escull segons la seva necessitat.
Els
infants es poden moure lliurament en l'ambient i fer l'activitat que
més els hi agradi a cada moment.
En
el recull d'imatges de l'ambient d'art hi podreu veure el que hem fet
fins ara en els diferents espais.
- A l'espai de pintura hem pintat amb els colors de la tardor, els hem barrejat i hem observat quins colors en sortien. Hem pintat amb sorra, primer amb les mans i posteriorment amb pinzell.
- També disposem de tres cavallets de pintura, on els infants han pintat lliurament.
- A l'espai de modelatge hem creat arbres de tardor amb pals, plomes, fulles, pinyes i plastilina.
- A l'espai d'escultura hem creat escultures amb material divers: tubs, trons, cd's, taps,...i també hem fet sacs de tardor amb xarxes i elements propis d'aquesta estació.
- A l'espai de grafismes hem dibuixat lliurement, hem fet grafismes resseguint la silueta de les fulles de la tardor, hem resseguit i calcat fulles i hem creat grafismes amb mosaics i cordes.
Un
cop finalitzada la sessió d'ambients dediquem 15 minuts per recollir
l'espai, asseure a la catifa i fer una petita assemblea sobre com ha
anat l'activitat, en quin espai han gaudit més, què han creat, el
que no els hi ha agradat....
Els
infants juguen a representar diferents rols imitant accions de la
vida quotidiana i establint relacions entre ells (el joc de la
caseta, el joc de la botiga, el joc de nines). Han jugat a
representar la vida real, explorar i reproduir el món social dels
adults que els envolta. Representen personatges de forma espontània,
repeteixen accions i situacions viscudes que són molt properes i
avancen en el procés d'autonomia. En les fotografies podreu veure
com es desenvolupen tots aquests aspectes dins el joc de la botiga,
la cuina, la cura de les nines, la neteja i el circ.
![]() |
Ambient d'Art 1 |
-
AMBIENT DE JOC SIMBÒLIC:
![]() |
Ambient de Joc Simbòlic 1 |
-
AMBIENT D'EXPERIMENTS:
En
l’ambient d’experimentació els nens i nenes observen, manipulen,
investiguen, experimenten, es fan preguntes i formulen hipòtesis del
què passarà. Amb tot això posen en pràctica diferents activitats
intel·lectuals: classificar, relacionar, ordenar, analitzar,
interpretar,...
Com
veureu en les fotos, en aquest primer mes, la mainada tenien
diferents llocs per poder escollir dins l’aula.
-
Han experimentat amb sorra molt fina de la
platja. Tenien estris a prop seu per poder abocar i transvasar d’un
lloc a l’altra, estris com: pots, culleres, safates, sedassos,
embuts, coladors,... també hi ha barrejat macarrons, cigrons,...
-
Tenien un altre espai amb imants , on han
fet cosetes molt xules i han descobert que se’ls hi enganxava a la
part de ferro de la cadira, ells mateixos provaven a la fusta i veien
que allà no passava el mateix. També han descobert que segons el
costat que volies enganxar l’imant no es podia.
-
Un
altre espai consistia en tubs de diverses maneres, grandàries, .. i
també boles, pilotes de ping-pong, taps de suro,..
-
També
tenen un espai d’observació amb les lupes. Hem sortit a fora al
pati a buscar formigues, cucs, aranyes,..les hem posat en un pot que
és lupa i hem observat més detingudament com són, com es mouen ...
En
una altra sessió, els hi vaig portar panotxes de blat de moro,
estaven encantats desgranant –la i remenant, posant, treien,...
Van
tardar poca estona, en posar alguns grans de blat de moro en el
sorral, doncs van veure que els hi havia posat cotxets,
camions, tractors,... i ells mateixos es van construir els
caminets,..és increïble la imaginació que els desperta el poder
remenar i manipular amb elements naturals.
També podreu
veure, que vaig fer una experiència més dirigida. Vam posar vinagre
+ oli + aigua en un got de vidre i ho vam deixar reposar. Els
més curiosos es van adonar de que el vinagre “sura” i que l’oli
es quedava al fons.
![]() |
Ambient d'experiments 1 |
-
AMBIENT DE CONTES:
Mirar,
llegir, escoltar contes, comentar el que passa en una història,
buscar informació... són accions que fan els infants en aquest
espai.
La
biblioteca és un espai per gaudir i trobar el gust per la lectura,
un espai que ens ajuda a pensar, a reflexionar, a créixer, a estimar
el món que ens envolta, a comprendre les persones , a saber de la
diversitat.
Cada
llibre, cada conte, cada història és un regal i a la nostra escola
ajudem els nens i nenes a aprendre a llegir, a llegir per aprendre i
a gaudir de la lectura.
-
AMBIENT DE CONSTRUCCIONS I MOTRICITAT FINA:
Construir
és un procés realment creatiu on intervenen diferents capacitats,
estratègies i recursos.Aquí
s'afavoreix la imaginació i la creativitat a través de diversos
materials diversificats, estructurats i no estructurats (peces de
fusta, rampes, tubs, oueres,...) que permeten construir diverses
instal·lacions. Com veureu a les imatges, han construït diverses
estructures, han dissenyat diferents traçats per la via del tren i
els cotxes.
En
aquest espai també hi té cabuda el treball dels diferents conceptes
matemàtics: (gran-mitja-petit), formes geomètriques, relacions de
simetria i equivalència, seriacions i lògica...
En
referència al treball de la motricitat fina, els infants
desenvolupen la capacitat de coordinar els moviments més petits, més
acurats i més fins. Per això duen a terme activitats d'enfilar,
col·locar, treure, posar objectes, .... de forma totalment lúdica.
Aquestes setmanes hem treballat les construccions amb fustes i tubs, han fet carreteres i vies per el tren, han jugat amb el garatge de cotxes i els animals del zoo. Aquí teniu un recull de fotografies de les activitats dutes a terme.
Aquestes setmanes hem treballat les construccions amb fustes i tubs, han fet carreteres i vies per el tren, han jugat amb el garatge de cotxes i els animals del zoo. Aquí teniu un recull de fotografies de les activitats dutes a terme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada